Weer De Weer (4)

Vandaag, 15 januari 2018, voerden we overleg over de verkeersveiligheid van De Weer. Zowel met de gemeente als met de scholen aan De Weer, met de politie en busmaatschappij Connexxion. VMBO-school Pascal-Zuid schitterde door afwezigheid: men herkende zich niet in de gevaarsproblematiek. En dat terwijl de Pascallers met hun (brom-)fietsen bij in- en uitgaan van de school een heuse chaos creëren, die bij medeweggebruikers irritatie opwekt. Het is als met het zwerfvuil dat de leerlingen in de wijk achterlaten: ook dat interesseert de Pascaldirectie niet.

Hoe staan het er voor?
Op De Weer wordt door menigeen te hard gereden. Dat stelde de politie al vast op o.a. 10 augustus 2017, toen van de 760 passanten en voertuigen er 132, ruim 17%, te hard reden en een proces-verbaal kregen (zie ons bericht van 16 oktober 2017). Uit metingen van ZNSTD blijkt 85% van de auto’s maximaal 45 km per uur te rijden.
Toen we zeven jaar (!) geleden de toestand op De Weer bij de toenmalige wethouder aankaartten, was haar eerste vraag “zijn er al ongelukken gebeurd?”. Alsof dat een maat is voor de verkeersveiligheid. Bovendien worden alleen die ongevallen geregistreerd waarbij de hulpdiensten worden ingeschakeld.
ZNSTD telde 23 ongevallen in drie jaar, bijna acht per jaar. Bij tien ongevallen per jaar is sprake van een “black spot”. Trek uw conclusie.

Ook al vindt de gemeente dat de scholen aan de verkeerde kant van de weg liggen, feit blijft dat er horden kinderen vier maal per dag de oversteek moeten wagen. De oversteekhulpen staan menige doodsangst uit en hebben tijdens het redden van het vege lijf geen tijd om kentekens te noteren.
Parkeerplaatsen bij de oversteek bij de stadsboerderij onttrekken een deel van de oversteekplaats aan het gezicht.
De intensiteit van het overstekend voet- en fietsverkeer wordt nog nader onderzocht.

En die fameuze mollengang?
Het lawaai dat rijden over de mollengang veroorzaakt was eveneens onderwerp van gesprek. De mollengang op De Weer wijkt af van andere mollengangen in de gemeente. Liggen elders de straatklinkers in de lengte van de weg, op De Weer liggen ze haaks op de wegas, waardoor het aantal “lawaairibbels” tweemaal zo groot is. Dat viel ook gemeenteraadsleden op. Dat is niet genoeg: er moet nog gemeten worden.
Naar aanleiding van een toezegging, die de gemeente medio vorig jaar deed aan een der (ook bij ons) klagende bewoners, is een deel van de mollengang verwijderd en de opengevallen ruimte geasfalteerd. Toevallig is dat precies voor de deur van een gemeenteraadslid.

Exit mollengang

Wat doen we er aan?
Onzerzijds is naar voren gebracht dat het fietspad langs De Weer een verplicht fietspad moet worden, zodat er geen fietsers meer op de rijbaan rijden. Dat is ook voor de buschauffeurs een verademing.
Daarnaast pleitten we voor tenminste rijbaanversmallingen ter hoogte van kruisingen en bij oversteekplaatsen bij de scholen. De mollengang moet vervangen worden door een persrichel of een betonnen keerwand (opstaande rand) of desnoods massieve bloembakken in de as van de weg.
Meer handhaving (in burger, niet in uniform) moet het gedrag van zowel passerende automobilisten als van ouders die hun kroost afleveren corrigeren.

En nu?
Er moet haast gemaakt worden met de nog te verrichten metingen en het uitwerken van de voorliggende voorstellen. Er mag dan een planning en budget voor de aanpak zijn, als na 21 maart 2018 het nieuwe stadsbestuur aantreedt, moet je maar afwachten of het geen andere prioriteiten stelt. Dan kunnen we het met De Weer wel schudden en zitten we januari 2019 weer bijeen.
Als het meezit.